Galeria MCK, Ostrowiec Świętokrzyski

Zapraszamy na VII ju┼╝ edycje zbiorowej wystawy, któr─ů mo┼╝na ogl─ůda─ç od 25 marca w Ostrowcu ┼Üwi─Ötokrzyskim.

Fotoklub przy Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu ┼Üwi─Ötokrzyskim od momentu powstania w 2003 roku skupia czo┼éówk─Ö twórców regionu zwi─ůzanych z fotografi─ů. To znane w Polsce, silne ┼Ťrodowisko, które swój status potwierdza wyj─ůtkowo du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů akcesji do Zwi─ůzku Polskich Artystów Fotografików. Potwierdza to te┼╝ pr─Ö┼╝nie dzia┼éaj─ůca, a ┼Ťci┼Ťle z klubem wspó┼épracuj─ůca Galeria Fotografii MCK, znana z profesjonalnego podej┼Ťcia do propagowania sztuki fotografii. Cyklicznym i jednym z najwa┼╝niejszych wydarze┼ä w dzia┼éalno┼Ťci Fotoklubu jest organizowanie dorocznych wystaw fotografii promuj─ůcych aktualne dokonania artystyczne jego cz┼éonków. Wystawom tym zawsze towarzyszy obszerny, ciekawy edytorsko katalog. Przypatruj─ůc si─Ö jego kolejnym edycjom mo┼╝na dopatrzy─ç si─Ö pewnych prawid┼éowo┼Ťci zwi─ůzanych z preferowan─ů przez artystów tematyk─ů zdj─Ö─ç, jak i stosowan─ů przez nich konwencj─ů estetyczn─ů.

Autorzy: Adam Bia┼éow─ůs, Agnieszka Radlak, Andrzej ┼üada, Arek Rogalski, B┼éa┼╝ej Górecki, Cezary ┼üutowicz, Dominika Zarzycka, Max Kania, Artur Dziwirek, Ewa Gawlik, Ewa Kaczanowska, Grzegorz Side┼é, Grzesiu Górnisiewicz, Jarek Kowalski, Jerzy Pi─ůtek, Jerzy Soi┼äski, Justyna ┼üada, Krzysztof Kasprzyk, Kuba Kaczanowski, Aleksandra Wasilewska, Longin ┼ü─Öpicz, Lucyna Malicka, Maciej Str─ůpo─ç, Magda Wolff, Marek Rachwa┼é, Mirek Radomski, Ola Ku─çma, Pawe┼é Jab┼éczyk, Pawe┼é Pier┼Ťci┼äski, Piotr Niedziela, Jarek Wójcik, Robert Nadratowski, Stanis┼éaw Dulny, Stanis┼éaw Dunin-Borkowski, Stanis┼éaw Sudnik, Micha┼é St─Öpie┼ä, Tomek Lenart, Wiktor Bednarczuk.

Fotoklub przy Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu ┼Üwi─Ötokrzyskim od momentu powstania w 2003 roku skupia czo┼éówk─Ö twórców regionu zwi─ůzanych z fotografi─ů. To znane w Polsce, silne ┼Ťrodowisko, które swój status potwierdza wyj─ůtkowo du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů akcesji do Zwi─ůzku Polskich Artystów Fotografików. Potwierdza to te┼╝ pr─Ö┼╝nie dzia┼éaj─ůca, a ┼Ťci┼Ťle z klubem wspó┼épracuj─ůca Galeria Fotografii MCK, znana z profesjonalnego podej┼Ťcia do propagowania sztuki fotografii. Cyklicznym i jednym z najwa┼╝niejszych wydarze┼ä w dzia┼éalno┼Ťci Fotoklubu jest organizowanie dorocznych wystaw fotografii promuj─ůcych aktualne dokonania artystyczne jego cz┼éonków. Wystawom tym zawsze towarzyszy obszerny, ciekawy edytorsko katalog. Przypatruj─ůc si─Ö jego kolejnym edycjom mo┼╝na dopatrzy─ç si─Ö pewnych prawid┼éowo┼Ťci zwi─ůzanych z preferowan─ů przez artystów tematyk─ů zdj─Ö─ç, jak i stosowan─ů przez nich konwencj─ů estetyczn─ů.

Podejmuj─ůc si─Ö cho─çby szkicowego nakre┼Ťlenia obszarów, które penetruj─ů w swojej twórczo┼Ťci autorzy tegorocznej prezentacji, wymieni─ç nale┼╝y przynajmniej te, które w sposób zdecydowany zaznaczaj─ů si─Ö swoj─ů odr─Öbno┼Ťci─ů, a tak┼╝e wysokim poziomem przedstawianych prac. Na tak─ů ocen─Ö niew─ůtpliwie zas┼éuguj─ů realizacje z pogranicza reporta┼╝u i dokumentu. Warto przyjrze─ç si─Ö pracom mi─Ödzy innymi Stanis┼éawa Dunin-Borkowskiego, pokazuj─ůcym w szczególny sposób up┼éyw czasu – z jednej strony poprzez ukazanie fizycznej destrukcji przemys┼éowej zabudowy, z drugiej za┼Ť wskazuj─ůcym na relikty j─Özyka minionej epoki, przejawiaj─ůce si─Ö we fragmentach nieaktualnych i nikomu ju┼╝ niepotrzebnych instrukcjach BHP, rozmaitych informacjach technicznych, ale tak┼╝e has┼éach politycznych maj─ůcych niegdy┼Ť motywowa─ç spo┼éecze┼ästwo socjalistyczne do bardziej wydajnej pracy. To swoista podró┼╝ w czasie, która dla wielu jest tylko fikcj─ů, dla niektórych jednak bardzo ┼╝ywym resentymentem. Podobne w nastroju, lecz o bardziej metaforycznym wyd┼║wi─Öku s─ů prace Andrzeja ┼üady, który po┼Ťród ruin zdewastowanych budowli poszukuje atrakcyjnych scenograficznie fragmentów, które na jego fotografii przybieraj─ů nostalgiczny, poetycki wymiar. Niektóre jego zdj─Öcia, jak to z koniem na biegunach umieszczonym w futrynie okna, nabieraj─ů wymiarów surrealnych, kojarz─ůc si─Ö wprost z teatralnymi fascynacjami ich autora. Klas─Ö sam─ů dla siebie stanowi─ů propozycje Jerzego Pi─ůtka, wybitnego polskiego dokumentalisty, od lat z wielkim wyczuciem ┼Ťledz─ůcego ┼╝ycie wsi kieleckiej. W nurcie zaanga┼╝owanej fotografii reporterskiej pozostaj─ů prace Longina ┼ü─Öpicza i Marka Rachwa┼éa. Z kolei targi ko┼äskie, maj─ůce w tym gronie sporo znakomitych realizacji, reprezentowane s─ů tym razem przez prace Lucyny Malickiej. Znakomity barwny reporta┼╝ pokaza┼é Grzegorz Ga┼é─Özia. Jego zdj─Öcia, wykonane z du┼╝ym refleksem, niezwykle celnie, niekiedy z sarkazmem, komentuj─ů kszta┼ét prowincjonalnej codzienno┼Ťci, nasyconej cz─Östo bylejako┼Ťci─ů egzystencji, ale i swoist─ů poetyk─ů przemijania. Ewa Gawlik i Adam Bia┼éow─ůs pokazali dokument o charakterze alegorii i symbolu, proponuj─ůc szczególne interpretacje rze┼║b – pomników. Warto równie┼╝ wspomnie─ç o pracach Jaros┼éawa Kowalskiego, który do surowych, zdewastowanych przez ludzi i czas przemys┼éowych obiektów, wprowadzi┼é posta─ç dramatycznie upozowanej sylwetki cz┼éowieka.

Na przeciwnym biegunie fotograficznych inspiracji autorów wystawy plasuj─ů si─Ö prace wyra┼║nie zorientowane w kierunku estetyzuj─ůcej kreacji obrazu. Ich autorzy poruszaj─ů si─Ö wokó┼é pejza┼╝u oraz szeroko poj─Ötej martwej natury. Szczególnie celne wydaj─ů si─Ö by─ç dokonania Agnieszki Radlak oraz Roberta Nadratowskiego. Prace tych autorów zdradzaj─ů du┼╝e wyczucie formy oraz wyrafinowan─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç wizualn─ů. Równie┼╝ fotografie Artura Dziwirka, Grzegorza Side┼éa, Magdy Wolff i Piotra Niedzieli cechuj─ů wysoka kultura obrazu i niebanalne rozwi─ůzania formalne. Pewn─ů zagadk─ů s─ů dla mnie prace Cezarego ┼üutowicza, który odchodzi od dos┼éownego przedstawienia, proponuj─ůc obraz przetworzony plastycznie – cyfrowo, nawi─ůzuj─ůcy do dyscyplin pozafotograficznych, porównywalnych do malarstwa czy grafiki. To interesuj─ůca propozycja, której oddzia┼éywanie wzmocni┼éaby prezentacja w postaci serii kilku czy nawet kilkunastu prac.

Tematem ch─Ötnie podnoszonym przez cz┼éonków Fotoklubu jest krajobraz. Szczególnie podobaj─ů mi si─Ö miejskie pejza┼╝e oparte na fragmentach architektury autorstwa Arkadiusza Rogalskiego. Przypominaj─ů dokonania artystów okresu Nowej Rzeczowo┼Ťci, b─Öd─ůc równie zdyscyplinowanymi i bezb┼é─Ödnymi kompozycjami, zaskakuj─ůcymi niebanalnym, ale jednocze┼Ťnie syntetycznym kadrowaniem. Zbli┼╝ona w idei jest praca Adama Bia┼éow─ůsa. Pejza┼╝ miejski o bardziej epickim charakterze przedstawia B┼éa┼╝ej Górecki. Grzegorz Górnisiewicz i Jerzy Soi┼äski pokazuj─ů klasyczne, nawi─ůzuj─ůce do dokona┼ä Ansela Adamsa pejza┼╝e, wynikaj─ůce z konwencji fotografii czystej, bezpo┼Ťredniej, bez próby kopiowania stylistyki charakterystycznej dla polskiego piktorializmu lat 20. i 30. ubieg┼éego wieku.

Ma┼égorzata Ko┼äczak, Pawe┼é Jab┼éczyk i Jarek Wójcik reprezentuj─ů na wystawie fotografi─Ö przyrodnicz─ů. Ich zdj─Öcia s─ů w pe┼éni profesjonalne, i jednocze┼Ťnie podane z dba┼éo┼Ťci─ů o kszta┼ét estetyczny przedstawianych tre┼Ťci.

Osobn─ů grup─ů prezentowanych na wystawie prac s─ů zdj─Öcia umownie nazwane przeze mnie kreacyjnymi. Takie przyporz─ůdkowanie jest nieco formalne i sztuczne, bowiem ka┼╝da dobra fotografia nosi elementy kreacji artystycznej. Upraszczaj─ůc nieco istot─Ö takiej fotografii przyj─Ö┼éo si─Ö identyfikowa─ç z ni─ů wszelkiego rodzaju inscenizacje. Do grupy tej nale┼╝─ů dokonania Justyny GENTILE ┼üady, od kilku lat specjalizuj─ůcej si─Ö w portrecie inscenizowanym. Proponowane przez ni─ů portrety nawi─ůzuj─ů nieco do stylistyki Iriny Ionesco, cho─ç s─ů bardziej od tamtych ascetyczne i zdyscyplinowane formalnie. Posta─ç kobiety zawieszonej pomi─Ödzy niebem a ziemi─ů nasuwa skojarzenia natury mitologicznej. Widz─Ö w niej nawi─ůzanie do postaci Lilith, pierwszej ┼╝ony Adama, która wolno┼Ť─ç i niezale┼╝no┼Ť─ç wybra┼éa kosztem mi┼éo┼Ťci. Intryguj─ůce, chocia┼╝ z pogranicza czystego dokumentu, s─ů fotografie Ewy Kaczanowskiej. Zdj─Öcie przedstawiaj─ůce cie┼ä sylwetki w kapeluszu z przedziwnym wie┼äcem „w r─Öku” stanowi dla mnie tajemnicze odniesienie do ┼Ťwiata zmar┼éych, cho─ç zastrzegam sobie subiektywno┼Ť─ç tej interpretacji. Zagadkow─ů i metaforyczn─ů prac─Ö wykona┼é Maciej Str─ůpo─ç: w zdemolowanym dygestorium chemicznym umie┼Ťci┼é posta─ç cz┼éowieka ubranego w bia┼éy ochronny kombinezon. Ta inscenizacja przywodzi na my┼Ťl obawy co do losów naszego gatunku, które w perspektywie niekontrolowanego post─Öpu technicznego budzi─ç mog─ů uzasadnione l─Öki. Aleksandra Wasilewska, Rafa┼é Wójcik, Jakub Kaczanowski, Max Kania, Aleksandra Ku─çma i Micha┼é St─Öpie┼ä zaproponowali niebanalne wizerunki kobiet utrzymane w konwencji portretu kreowanego. Z kolei Aleksandra Wasilewska i Stanis┼éaw Dulny wykorzystali mo┼╝liwo┼Ťci kreacyjne fotografii zwi─ůzane z d┼éugim czasem ekspozycji.

Chocia┼╝ na wielu fotografiach bior─ůcych udzia┼é w wystawie widniej─ů ludzie, a na niektórych s─ů wr─Öcz g┼éównym motywem, to jednak istniej─ů takie obrazy, które w sposób szczególny, moim zdaniem, zas┼éuguj─ů na to miano. Ludzie i ich sprawy – to kolejny zestaw, który chcia┼ébym wyró┼╝ni─ç w sensie wagi podejmowanego tematu. Szczególnie udan─ů propozycj─Ö stanowi─ů zdj─Öcia Tomasza Lenarta i Wiktora Bednarczuka. Na jednym z nich, autorstwa Tomasza Lenarta, widzimy s┼éabo┼Ť─ç cz┼éowieka skonfrontowanego z ┼╝ywio┼éem powodzi. Zdj─Öcie jest statyczne, spokojne, a jednak wyj─ůtkowo celnie ukazuje niemoc, jak─ů prezentuje przygl─ůdaj─ůcy si─Ö wodzie cz┼éowiek. Zdj─Öcie Wiktora Bednarczuka przedstawia natomiast zaimprowizowany konfesjona┼é, a w nim zafrasowanego ksi─Ödza, którego wyraz twarzy jest bardzo wymowny, wr─Öcz metaforyczny. Jakby martwi┼é si─Ö wszystkimi grzechami ┼Ťwiata, które uosabia posta─ç stoj─ůcego na pierwszym planie m─Ö┼╝czyzny. Obydwie postacie budz─ů sympati─Ö. Sprawiaj─ů wra┼╝enie, ┼╝e dobrze je znamy. W rzeczy samej, symbolizuj─ů dwa zasadnicze imperatywy moralne: wyst─Öpek i przebaczenie. Z kolei na fotografii Rafa┼éa Wójcika zaciekawia mnie dalekie, nieobecne spojrzenie dziewczyny, siedz─ůcej w t┼éumie ludzi. Jej wyalienowanie dorównuje urodzie – tworz─ůc razem wizualny cocktail dla oczu odbiorcy. Miros┼éaw Radomski i Dominika Zarzycka próbuj─ů dotkn─ů─ç istoty sacrum, ukazuj─ůc fragmenty obrz─Ödów wschodniego ko┼Ťcio┼éa ortodoksyjnego. Stanis┼éaw Sudnik odnajduje si─Ö natomiast w scenach rodzajowych, ukazuj─ůc zwyczajne, ale i niecodzienne sytuacje z ┼╝ycia wsi.

Fotoklub jest instytucj─ů dynamiczn─ů. Jego prezes, Andrzej ┼üada, dba o ci─ůg┼éy rozwój, wynajduje nowe formy dzia┼éania, jest otwarty na wspó┼éprac─Ö z szerszym otoczeniem.

Organizowane s─ů wyk┼éady z historii sztuki oraz historii i estetyki fotografii. Wystawy, warsztaty i plenery inicjowane przez cz┼éonków klubu stanowi─ů pozytywny wyró┼╝nik na tle innych regionów w kraju. W ostatnim czasie nawi─ůzano wspó┼éprac─Ö z Wy┼╝sz─ů Szko┼é─ů Sztuki i Projektowania w ┼üodzi, czego efektem by┼éy ju┼╝ dwa zorganizowane wspólnie plenery fotograficzne, w których wzi─Öli udzia┼é studenci WSSiP oraz cz┼éonkowie Fotoklubu. Pomijaj─ůc sam─ů w sobie specyfik─Ö dyscypliny, a wi─Öc nie zaw─Ö┼╝aj─ůc istoty zagadnienia tylko do dzia┼éa┼ä stricte fotograficznych warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e Fotoklub wraz z Galeri─ů Fotografii spe┼éniaj─ů licz─ůc─ů si─Ö rol─Ö kulturotwórcz─ů. Tworz─ů warto┼Ťci niewymierne dora┼║nie, lecz owocuj─ůce w d┼éu┼╝szej, kilkuletniej perspektywie. S┼éu┼╝y temu skutecznie medium fotografii – jako najbardziej demokratyczny, zrozumia┼éy i popularny ┼Ťrodek przekazu. Poprzez masowo┼Ť─ç oddzia┼éywania fotografia wprowadzi┼éa nowy typ postrzegania ┼Ťwiata, bazuj─ůcy na idei percepcji audiowizualnej. To – obok druku – jeden z najwa┼╝niejszych wynalazków kszta┼étuj─ůcych mechanizmy naszego poznawania ┼Ťwiata oraz podstawowe narz─Ödzie wykorzystywane przez wspó┼éczesn─ů sztuk─Ö. Dzia┼éacze Fotoklubu, a tak┼╝e, co istotne, wspieraj─ůcy go samorz─ůdowy mecenat, wydaj─ů si─Ö mie─ç tego pe┼én─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç.

dr Piotr Komorowski, wyk┼éadowca w Wy┼╝szej Szkole Sztuki i Projektowania w ┼üodzi


 Ola_Wasilewska_82_ivrs

Lucyna_Malicka_62_ivrs

Autorzy: Adam Bia┼éow─ůs, Agnieszka Radlak, Andrzej ┼üada, Arek Rogalski, B┼éa┼╝ej Górecki, Cezary ┼üutowicz, Dominika Zarzycka, Max Kania, Artur Dziwirek, Ewa Gawlik, Ewa Kaczanowska, Grzegorz Side┼é, Grzesiu Górnisiewicz, Jarek Kowalski, Jerzy Pi─ůtek, Jerzy Soi┼äski, Justyna ┼üada, Krzysztof Kasprzyk, Kuba Kaczanowski, Aleksandra Wasilewska, Longin ┼ü─Öpicz, Lucyna Malicka, Maciej Str─ůpo─ç, Magda Wolff, Marek Rachwa┼é, Mirek Radomski, Ola Ku─çma, Pawe┼é Jab┼éczyk, Pawe┼é Pier┼Ťci┼äski, Piotr Niedziela, Jarek Wójcik, Robert Nadratowski, Stanis┼éaw Dulny, Stanis┼éaw Dunin-Borkowski, Stanis┼éaw Sudnik, Micha┼é St─Öpie┼ä, Tomek Lenart, Wiktor Bednarczuk.

Fotoklub Galeria MCK dzia┼éaj─ůcy przy Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu ┼Üwi─Ötokrzyskim – to znak do wspólnego dzia┼éania dla grupy osób pasjonuj─ůcych si─Ö fotografi─ů, a tak┼╝e grono przyjació┼é spotykaj─ůcych si─Ö w celu wymiany do┼Ťwiadcze┼ä. To równie┼╝ d┼éugie dyskusje prowadzone w miejscu zaczarowanym, niekiedy jakby poza czasem i przestrzeni─ů – w Galerii Fotografii Miejskiego Centrum Kultury. By─ç mo┼╝e niepowtarzalna atmosfera Fotoklubu zosta┼éa zdeterminowana magiczn─ů dat─ů jego powstania – karcianym „oczkiem” (21 stycznia 2003 roku). Tworz─ů go ludzie z ró┼╝nych grup wiekowych, reprezentuj─ůcy ró┼╝ne zawody, pogl─ůdy, zainteresowania oraz posiadaj─ůcy odmienne spojrzenie na ┼╝ycie. ┼ü─ůczy ich przyja┼║┼ä, ch─Ö─ç wspólnego dzia┼éania oraz fotograficzna pasja. W┼Ťród jego cz┼éonków s─ů zarówno osoby, które sw─ů aktywno┼Ť─ç fotograficzn─ů rozpoczyna┼éy jeszcze w latach 50 i wspó┼étworzy┼éy ┼Üwi─Ötokrzyskie Towarzystwo Fotograficzne, jak i cz┼éonkowie odnosz─ůcej spore sukcesy w latach 80 „Grupy V” (S. Sudnik, A. Salij, A. ┼üada, J. Soi┼äski). Jednak┼╝e trzon i najwa┼╝niejsze ogniwo stanowi grupa ludzi m┼éodych.

Fotografia uprawiana przez cz┼éonków Fotoklubu jest niezwykle ró┼╝norodna. Trudno znale┼║─ç dla niej wspólny klucz, gdy┼╝ wida─ç w niej ró┼╝norodno┼Ť─ç zainteresowa┼ä oraz odmienne kierunki poszukiwa┼ä zarówno formalnych jak i estetycznych. Spotkania Fotoklubu odbywaj─ů si─Ö tradycyjnie w ka┼╝d─ů ┼Ťrod─Ö o godzinie 18.00 w Galerii Fotografii MCK w Kinie Etiuda Al. 3 Maja 6. Raz w roku Fotoklub obchodzi swoje ┼Ťwi─Öto – wystaw─Ö doroczn─ů, na której mo┼╝na zobaczy─ç efekty pracy jego cz┼éonków powsta┼ée w czasie ostatniego roku. Ka┼╝dej wystawie towarzyszy profesjonalnie wydany katalog z roku na rok o coraz wi─Ökszej obj─Öto┼Ťci. Fotoklub organizuje plenery, warsztaty fotograficzne,  w tym z dziedziny portretu i aktu, które prowadzi m.in. dr Sergiusz Sachno oraz panele dyskusyjne. Owocuje to licznymi i ciekawymi wystawami.

Od dwóch lat Fotoklub Galeria MCK wspó┼épracuje z Wy┼╝sz─ů Szko┼é─ů Sztuki i Projektowania w ┼üodzi podejmuj─ůc wspólnie nowe dzia┼éania (plener „Czasy Ja┼Ťnie Panicza” w Ostrowcu ┼Üw. 2008r. oraz „Industrial” w ┼üodzi 2009r.).

Autor: Wystawa zbiorowa
Tytuł: VII Doroczna Wystawa Fotoklubu Galeria MCK
Termin: 25 marzec 2011r.
Wystaw─Ö b─Ödzie mo┼╝na zwiedza─ç do 25 kwietnia 2011r.